21 Kasım 2016 Pazartesi

Etna

Merhaba;

Catania'da ilk günümüzün hedefi Etna'ya çıkmak. Esasında Catania'dan tek beklentimiz zaten Etna'ya çıkmaktı. Yani mümkün olduğunca.

Daha önce de anlattığımı gibi, sabah 08.15'te  tren istasyonunun önünden kalkacak otobüse yetişmek üzere koşuyoruz. Kahvaltı etmek için istasyonun önündeki büfelerden croissant, brioche ve çay, kahve alıyoruz. Açıkçası o dandik büfeden o kadar lezzetli şeyleri nasıl yedik biz de hala şaşırıyoruz. Esasında Sicilya'nın olayı bu sanırım. Büfeler, sokak satıcıları hep çok lezzetli. En güzel kahve onlarda mesela. Otobüse yerleşip yola çıkıyoruz. Yaklaşık iki saatlik bir yolumuz var, Yol yokuş yukarı tırmanıyor. Pek çok küçük kasabanın içinde geçiyoruz ve yükseldikçe de Etna'nın volkanik oluşumlarını görmeye başlıyoruz.

Otobüs normal şartlarda Nicolesi denilen bir kasabada zaten mola veriyormuş ama bizde mecburi oldu zira otobüs bozuldu. At İtalya dedim. Neyse ki yarım saatte yenisi geldi.

Mesela bu kilise Nicolesi'de. Lav taşını o kadar çok bulmuşlar ki kilise yapmışlar. Nicolesi tatlı bir kasabaydı. Sağda solda kafeler, restaurantlar vardı. Araba kiralarsanız güzel bir kahvaltı yapabilirsiniz tabi ki.

Yeni otobüs bizi 1900 metredeki otopark alanına bıraktı. Buradan sonra yapabilecekleriniz sınırlı. 1900 metre civarında iki tane krater var, bunlara tırmanabilirsiniz. Ki biz bunları taa dönüş yolunda fark ettik. Ya da 2900 metreye doğru yol alabilirsiniz. Bunun için önce teleferiğe binip 2400 metreye çıkmalısınız, daha sonra da sizi ordan otobüslerle 2900 metredeki ana kratere götürüyorlar. Yalnız bu biraz pahalı bir deneyimdi. Kişi başı 63 eurocuk. Teleferik 30 euro, otobüs ve rehber de 33 euro. Açıkçası bu kadar pahalı bir teleferik ücreti hiç görmemiştik. Ve biz binmemeye karar verdik. Cimrilik mi yaptık bilemiyorum zira ana kratere tırmanamadık. (Ne zamanımız ne de aşağıda göreceğiniz gibi kıyafetlerimiz uygun değildi) Bir yandan da ilk 500 metreyi yürümek istedik. ki insan yahu 500 metre nedir ki diyor. Öyle demeyin. Birincisi zemin ufak tefek lav taşlarından oluşmuş, tırmanmak hayli zor. Bizde spor ayakkabılar vardı. Ama gerçekten hiking ayakkabılarınızı giymenizi öneririm. Biz tırmanamadık mi? Tırmandık. Ama zordu. İkincisi burası hayli soğuk. Şehirden 10 -15 derece daha soğuk ve çok rüzgarlı. Bunu tahmin etmiştik. Neden o zaman şortla gittiniz derseniz açıkçası daha iyi bir alternatifimiz yoktu. Kotla çıkamazsınız, aynı şekilde eşortman da rahatsız edici oluyor bu tür yollarda. Eğer varsa tabi ki dağ kıyafetlerinizi giyin. Bizim yoktu. Üstümüze polar aldık ama popolar açıkta kaldı. İnsan esasında bacağından o kadar çok üşümüyor ama yukarı tırmanırken hayli terliyorsunuz, bu da üşüme oranınızı arttırıyor. Ayrıca ben yanımda ince bir tülbent getirdiğim için çok memnunum. Kulaklarım gerçekten çok üşüdü ve acıdı. Tülbentle kafamı sardım ki bu çok iyi geldi.

Gördüğünüz gibi pek çok insan da yürüyor zaten. Ama ilerledikçe herkesin performansı farklı olduğu için baya yalnız kalabiliyorsunuz. Teleferiğin kenarından yürümenizi tavsiye ederim. Bir anda acayip bir sis bastırıyor ve önünüzü göremiyorsunuz mesela. Yolunuzu kaybetmeniz olası gibi göründü bana.

Bakmayın güldüğüme, muhtemelen acayip üşüyorum.

Net çekememişim. İnsanlar çok güzel çiçek kokuyordu etraf demişti ama mevsimi mi değildi anlamadım. Biz sadece şu yukarıdaki ufak çiçekleri görebildik.

Etna geniş bir ovaya hükmediyor. Bu ovada esasında çok verimli bir ovaymış. Bir alana lav püskürdüğünde 15 sene kadar ekim yapılamıyormuş ama sonrasında çok verimli oluyormuş.

Tepeye kadar yürüdüğünüzde inanılmaz üşümüş, yorulmuş, terlemiş oluyorsunuz ve açıkçası fiziksel olarak acı çekiyorsunuz. Neyseki 2400 metrede bir kafe var. O kadar yorgunluğun üstüne yediğiniz içtiğiniz her şey öylesine lezzetli geliyor ki anlatamam size.

Bizim 16.30da Catania otobüsüne yetişmemiz gerekiyordu. Ama araba kiraladıysanız mesela buraya kadar yürüyüp sonrasında da otobüsle 2900 metredeki ana kratere gitmek çok keyifli bir deneyim olur diye düşünüyorum.

Dönüş yolu tabi ki tırmanıştan daha zordu. İnişler her zaman daha zordur. Ben bir kaç kere düştüm, Neyseki yavaş düşüşler oldu. Dönüşte 1900 metredeki iki kraterden birisine çıktık. Çıktık derken  o 500 metreden sonra bu bir şey değildi.

O kadar soğuktan sonra Catania bizi böyle karşıladı. Ben Etna'ya tırmanmaktan gerçekten çok keyif aldım. Hatta bütün Sicilya gezisinin en güzel noktasıydı bile diyebilirim.

Yarın sabah Taormina'ya gidiyoruz. Burada biraz çok kalacağız. Deniz molası verdik kendimize.